ارتاگلیفلوزین جدیدترین دارو از کلاس دارویی مهار کننده های SGLT2 توسط سیستم بهداشتی انگلستان تایید شد

28  مارس 2019 - دارویSteglatro  یا ertugliflozin، آخرین دارو از کلاس دارویی مهار کننده های sodium-glucose contransporter-2  است که برای استفاده ی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در انگلستان مورد تایید قرار گرفته است.

مؤسسه ملی سلامت و مراقبت ویژه ی انگلستان (NICE) این دارو را تایید کرده است. بدین ترتیب چهار داروی مهارکننده یSGLT2 ، شامل Steglatro ، Forxiga (dapagliflozin)، Invokana (canagliflozin)و Jardiance (empagliflozin) در حال حاضر در NHS نسخه می شوند.Steglatro  توسط شرکتهای داروسازی Merck، Sharpe و Dohme (MSD) فروخته می شود.

 مهار کننده های SGLT2 از طریق کاهش بازجذب گلوکز از کلیه ها به کاهش مقدار قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کنند و به عنوان یک نتیجه، گلوکز بیش از حد را از طریق ادرار دفع می کنند تا افرادی که با کمک سایر داروها کنترل قند خوب مناسبی ندارند، بتوانند به کنترل بهتری دست یابند.

عامل مهم در تصویب داروی Steglatro این واقعیت است که این دارو هزینه های NHS را نسبت به سایر داروهای این گروه، کاهش می دهد. Steglatro به عنوان یک درمان تک دارویی ( monotherapy) یا به عنوان داروی کمکی در کنار متفورمین برای افرادی که با مصرف متفورمین به تنهایی به کنترل مناسبی دست نیافته بودند، تجویز می شود. مونوتراپی با داروی Steglatro یک گزینه ی مناسب برای افرادی است که نمی توانند metformin مصرف کنند.

آزمایشات بالینی نشان داده اند سایر داروهای کلاس مهارکننده یSGLT2 اثرات مفیدی بر سلامت قلبی عروقی بیماران می گذارند. تحقیقات در مورد اثرات قلبی و عروقی داروی Steglatro به عنوان بخشی از کارآزمایی VERTIS CV در حال انجام است. کارآزمایی VERTIS CV شامل 8237 بیمار است که تا انتهای سال جاری پایان می یابد.Steglatro  بصورت قرص برای یکبار مصرف در روز عرضه شده است. شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با این دارو، عفونت های قارچی واژن و سایر عفونت های دستگاه تناسلی ادراری است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/steglatro-becomes-the-latest-sglt2-drug-to-be-available-on-the-nhs-99241500.html